top of page

מאפה בצק תישפשתיל

מאפה בצק מתוק כמו דבש מהמטבח הבלקני ובשמו המוכר: תישפשתיל ובעוד שמות אחרים: טישפטי, תשפשתי - למתכון ▼


מאפה מתוק בלקני
באיזה שם תבחרו ? תישפשתיל, טישפטי או תשפשתי

כל אחת מבנות המשפחה הקרובה גם והמורחבת מתהדרת ומשוויצה בטישפשטי שלה, גם חמותי היקרה ז"ל, שבקושי ידעה להכין עוגה השוויצה והתהדרה גם באותו מאפה בצק מלא באגוזים שלה.

כילדה לא הבנתי מה ההתלהבות על המאפה בצק עם אגוזים וסירופ דבש מלא בסוכר, ואם אנסה להסביר לאיזה משפחה של מאפים הוא שייך אומר בוודאות למשפחת הבסבוסות אך אין בו כלל וכלל סולת, והוא מעט דחוס אך לא כמו מאפה סולת. לי ברור כי התישפישתיל של אימא שלי היה הכי אליפות העולם מכולם, כי הידיים של אימא האלופה שלי שהייתה אופה בחסד עליון הוציאו רק את הדברים הכי מדהימים שיכולים להיות. מאפים שבגינם הייתה עלייה לרגל כדי לטעום וליהנות מהמטעמים.


התישפשתיל הזה הוא לא המתכון המדהים של אימא שלי. כי שנים אני מבטיחה לעצמי לנסות את המתכון של חמותי, רציתי קצת לשנות ולבדוק את המתכון של הצד הבולגרי של המשפחה ודווקא היום בגיל 62 כשאכלתי וטעמתי שוב ושוב מהמאפה וניסיתי להבין למה התלהבו מהמאפה והמתוק והטעים הזה ?


הבנתי! בכל ביס, מגיע לפה מרקם של ערמונים, (מה שאני בתור ילדה קטנה לא אהבה זה תמיד הרגיש לי כאילו אני אוכלת חול ) היום אני טועמת הכל מכירה ויודעת מה הטעם ולמה לצפות. טעמו מזכיר טעם ומרקם של מרון גלסה אותם ערמונים מסוכרים זה בדיוק הטעם והמרקם וכן אולי זה לא באמת ערמונים אך תחליף הכי פשוט וכל כך טעים, שמרגיש בפה לרגע כל כך הדבר האמיתי וזה פשוט מהמם.



המתכון:

מאפה מתוק בלקני תישפשתיל

200 גרם חמאה /לפרווה מחמאה

180 גרם שמן

500 מל חלב/מים

600 גרם קמח רגיל

10 גרם אבקת אפייה

3 ביצים

200 גרם אגוזים

(חצי קצוצים דק/ חצי קצוצים גס)



אופן ההכנה:

מכינים סירופ סוכר מביאים לרתיחה ומבשלים תוך בעבוע כ- 5 דקות, או עד שמסמיך מעט. מכבים, מוסיפים מיי זהר (אופציונלי) ומקררים היטב. מכינים את המאפה: ממיסים חמאה עם שמן בסיר קטן, מוסיפים את מחצית האגוזים הטחונים דק ומטגנים כמה דקות בתוך השמן עם החמאה. מוסיפים את החלב/מים מביאים לרתיחה, מוסיפים את הקמח ומערבבים עד שנאסף כדור בצק, מעבירים למיקסר עם וו גיטרה ומערבבים לקירור. מוסיפים את הביצים אחת בכל פעם, עד להטמעתם.

מרכיבים את המאפה ואופים: לוקחים מחצית הבצק משטחים בתבנית, מפזרים את מחצית האגוזים הקצוצים גס יותר, ומכסים במחצית הבצק הנותר מהדקים ומישרים עם הידיים. לוקחים סכין חדה מסמנים וחותכים, את הצורות הרצויות אופים כ-30 דקות או עד שהמאפה זהוב ומוכן מיד כשהמאפה יוצא מן התנור עוברים שוב על החתכים יוצקים את הסירופ המוכן ומקררים.




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page