top of page

קראנץ, רולדת שמרים במלית אגוזים ותפוחים

קראנץ, רולדת שמרים במלית אגוזים ותפוחים - מאפה בצק בכלל ועם שמרים בפרט, בשבילי זה החיים.

קראנץ, רולדת שמרים במלית אגוזים ותפוחים
צילום: שרית גופן

לא רואה את עצמי מתנהלת כל עוד אני יכולה, בלי להכין מאפי בצק מכל סוג. בעיני לישה היא סוג של תרפיה, פיסית ואמיתית אני מוציאה את כל המרץ מחשבות והאגרסיות תוך כדי, הבצק הטוב מחזיר לי באהבה תוצרים מדהימים.


לומדים להרגיש את הבצק, לדעת מתי הוא נכון, לא בכדי כל המאמות היו נותנות ממתכונים לא ברורים, המידות והמשקלים לא ברורים באמירה של שמים ככה וככה בלי משקל, בלי נפח, אבל עם המון רגש, הן פשוט למדו להרגיש את הבצקים שלהם, היום אני יודעת כמה זה נכון למרות שיש לי גם את היכולת לכמת את הדברים, אך ברור לי שהיכול להרגיש היא יכולת נכונה ומדויקת שבאה עם הניסיון והזמן. נכון לא הכל מצליח על הפעם הראשונה, וזה בסדר, בדיוק המחסום שצריך לעבור ולא לפחוד, לנסות עוד פעם וההצלחה מגיעה.


מתכונים הועברו ונלמדו אך בצורה לא ברורה ומהירה כמו היום, הידע עבר, גם מאימא לבת או משכנה לשכנה מחברה לחברה אבל לא תמיד בצורה מוצלחת והרבה מאוד פעמים כמו טלפון שבור. והבונוס או יותר נכון היתרון הוא שהיום, הכל זמין ואין סופי, יש המון דרכים ללמוד להבין לראות וכמעט לחוש את הדברים.


המתכון:

קראנץ, רולדת שמרים במלית אגוזים ותפוחים
מבט מלמעלה

לבצק:

500 גרם קמח לחם

250 גרם חלב

1 ביצה

1 כף שמרים יבשים

100 גרם סוכר

100 גרם חמאה רכה

למלית אגוזים:

120 גרם (חצי כוס) חלב

60 גרם (1/4 כוס) שמנת מתוקה

100 גרם (1/2 כוס) סוכר

50 גרם דבש

300 גרם אגוזים קצוצים דק

3 כפות פירורי עוגיות או ביסקוויט

1 כפית קינמון

30 גרם חמאה

1 ביצה

לעיצוב:

1-2 תפוחי אץ חצויים וחתוכים לפרוסות דקות

למריחה וזיגוג:

סירופ סוכר

120 גרם (חצי כוס) מים

100 גרם (1/2 כוס) סוכר


אופן ההכנה:

מכינים את הבצק:

לקערת מיקסר עם וו גיטרה מכניסים את כל החומרים ולשים בצק כ-7 דקות, עד לקבלת בצק רך ונעים, מכסים את הבצק ומתפיחים להכפלת הנפח. בינתיים מכינים את המלית שמים בסיר קטן את חלב, שמנת, סוכר ודבש מביאים לרתיחה, מסירים מהאש, מוסיפים לתערובת אגוזים, פירורי עוגיות, קינמון וחמאה מערבבים היטב, מוסיפים ביצה תוך כדי ערבוב מהיר, מקררים את התערובת לטמפרטורת החדר.


שלב א' מכינים רולדות ומתפיחים:

מחלקים את הבצק ל2 מרדדים את הבצק למלבן ברוחב 25 ס"מ ואורך 35, מורחים את מחצית המלית על הבצק, מגלגלים לגלילה צפופה ושמנמנה, מעבירים את הגלילה לתבנית, באותה צורה מכינים את הגלילה השנייה.

מכסים ומתפיחים כמעט עד הכפלת הנפח.

מעצבים את הצורה ואופים:

לוקחים סכין הכי חדה שיש ולא משוננת ויוצרים 5-7 חתכים עמוקים, כאילו רוצים לפרוס את העוגה לפרוסות

(אפשר לעשות את החתכים באלכסון ואז יתקבל מראה קרנץ). בתוך כל חתך מכניסים עמוק פרוסות דקות של תפוח עץ, מתפיחים עוד כ- 10 דקות בערך או עד שהתנור מתחמם. מחממים תנור ל-190 מעלות אופים כ-30 דקות, או עד שהעוגה מזהיבה היטב ואפויה.


מכינים סירופ סוכר: מרתיחים סוכר ומים עד שכול הסוכר נמס ועוד כ: 2-3 דקות מכבים את האש.

מורחים סירופ סוכר, מצננים, פורסים ומגישים.


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page