top of page

פרזייה - עוגת שכבות

עוגת שכבות של קרוסטטה שמנת ותותים - למתכון ▼

עוגת תותים וקצפת בשם פרזייה
מגונדרת מהמגונדרות וטעימות

כילדה כל כך חיכיתי שתגיע עונת התותים, לתחושתי השפע היה הרבה יותר גדול וזאת אולי משום שהקניות לא היו בסופר כמו היום אלה בשוק ושם היו מלא דוכנים עם ערמות ענקיות של תותים.


פרזייה Fraisier = עוגת פרזייה הצרפתית קלאסית, היא עוגה שמורכבת באופן מסורתי משכבות ג'נואז (ז'נואז היא עוגת ספוג) - קרם דיפלומט המבוסס על פטיסייר ותותים, תותים (שברוב המקרים מסודרים, חצויים, גם בהיקף העוגה כלומר מסביב), ושכבה דקה של מרציפן או איזשהו שכבה דקה ועיטורית מלמעלה.


בחרתי להכין סוג של פרזייה שההרכב שלה הפעם הוא על בסיס קרוסטטה מהמטבח האיטלקי, יותר נכון העוגה שלי, היא מעין עוגה בחושה, במרקם של טורט (שמזכיר את הז'נואז), עם ניחוח לימוני שמבשם אותה ממש, כל כך קלה להכנה אינה דורשת מיקסר והתעסקות מיותרת עם תוצאה של טורט מדהים.


עוגה שמקבלת באהבה, סירופ ואני מוסיפה לו אלכוהול, לא חובה למי שלא רוצה או אוהב, תוספת של ריבת פירות יער טובה, קרם מסקרפונה לימוני וקישוט של ריבת תותים תותים קצוצים וקישוט של תותים.


המתכון:

עוגת תותים וקצפת בשם פרזייה
הלוק המלא

לתבנית בקוטר 22 - 24 ס"מ

2 ביצים שלמות

100 גרם (1/2 כוס) סוכר

80 גרם (1/3 כוס) שמן רגיל

60 גרם (1/4 כוס) חלב

150 גרם (1 כוס מלאה) קמח רגיל 10 גרם אבקת אפיה קורט מלח גרידה מלימון

לסירופ להרטבה:

1 כוס מים רותחים

2 כפות מלאות סוכר

3 כפות ליקר או ברנדי שאוהבים

למריחה: ריבת תותים/ פירות יער

לקרם:

1 מסקרפונה

1 שמנת מתוקה

2-3 כפות אבקת סוכר

1 כפית וניל

גרדה מלימון (אופציונלי)

ולקישוט: פירות אדומים כגון תותים, פירות יער פטל, אוכמניות טריות (אפשר קפואים).


אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים את התבנית. שמים בקערה בינונית טורפים : ביצים, סוכר, שמן וחלב לתערובת אחידה שנראית כמו מיונז. מערבבים את הקמח עם אבקת אפיה וגרדת לימון מוסיפים את הקמח לתערובת הביצים בפעמים או שלוש לקבלת תערובת אחידה יוצקים לתבנית ואופים כ-20 דקות להזהבה , מקררים מעט.

בינתיים מערבבים את חומרי הסירופ וממיסים את הסוכר ומקררים.


מכינים את הקרם מקציפים יחד מסקרפונה שמנת אבקת סוכר וניל גרדת לימון מתחילים במהירות איטית ועולים לבינונית ולא יותר עד שרואים שהקרם יציב, עוצרים מעבירים לשק זילוף. חוצים את העוגה ל-2 , מניחים חלק אחד צלחת הגשה מרטיבים בסירופ, לא חייבים להרטיב מאוד, עובדים עם מברשת ועושים זאת בעדינות באופן אישי מרטיבה בנדיבות, כבר הבנתם שאני אוהבת עוגות רטובות, מרטיבה במרכז בנדיבות ולקראת השוליים החיצוניות בעדינות, לא עד הסוף.


פרזייה עוגת קצפת ותותים
וואלה אוללה

מורחים ריבה במרכז ומשאירים שוליים של כ-1.5 ס"מ מסדרים מסביב צמוד לדפנות תותים, מורחים, מחצית כמות הקרם או טיפה יותר אייך שאתם אוהבים, אם רוצים שהתותים ייצמדו לדופן יש צורך למלא את כל גובה התותים בקרם כך הקרם יצמיד את התותים לדופן, ואם יש לכם הרבה תותים או פירות יער פזרו גם על הקרם בין השכבות. מכסים עם מחצית העוגה הנותרת, מרטיבים עם הסירופ בעזרת מברשת, מורחים מעט ריבה (לא חובה).

מזלפים ומקשטים עם יתרת קרם המסקרפונה, מקשטים עם תותים פירות יער ומגישים, שומרים את העוגה במקרר.

bottom of page