top of page

סטולן עוגת פירות יבשים ואגוזים

ט"ו בשבט בשבילי -עוגת בצק שמרים עשירה מאוד בפירות יבשים ואגוזים - למתכון ▼

סטולן עוגת פירות יבשים
גבוהה אני ורכה ...

בשנים האחרונות "חג" מורכב מאוד. אצלנו ט"ו בשבט היה יום חג ממש כי בנוסף להכל היה יום הולדת של אימא, יום של חגיגיות הכוונה לא רק לנטיעת עצים אמיתית אלא חגיגה של ממש, התאספנו כולנו יחד, אבא קנה בשפע פירות יבשים ואימא הכינה טריגו/אשורה.


כבר סיפרתי רבות, שאצלנו ישנם מאכלים שמכינים רק בחגים ואירועים מסוימים, בשום אופן לא מאזרחים אותם ומכינים סתם ככה ככה בלי סיבה, ולמרות שהם טעימים או קלים להכנה, זאת על מנת שיהיה להם שיוך וגם שיהיה לנו למה להתגעגע, את האשורה לדוגמה מכינים רק בט"ו בשבט או כשלתינוק במשפחה יוצאת השן הראשונה, מה שלא קורא לעיתים כה קרובות.


כך חגגנו כולנו את יום הולדתה שממה שרה אמי ז"ל. למרבית הצער אימא נפטרה ביום ט"ו בשבט וכך הפך יומולדת של אימא ליום האזכרה שלה ואנחנו ממשיכים להכין דברים טובים עם פירות יבשים ושמחים ועצובים באותה נשימה, כי החג הזה עם האוכל שלו בשבילנו זה בית, זה אימא, אוכל, ניחוחות, מראות וטעמים.

סטולן

ספק לחם ספק עוגה, נאפת במיוחד לקראת חג המולד, ואצלי כמו שהבנת יש מרדף אחרי מתכונים מנצחים כמו הפנטונה שגם היא ספק לחם וספק עוגה אוורירית מאוד ונאפת לקראת חג המולד, כל שנה אני אופה לפחות פעם אחת וזאת על מנת להגיע למתכון המנצח, הפנטונה שהכנתי שוב השנה נחל דיי אכזבה.


הסטולן עשוי מבצק לחם עשיר מאוד בתוספת פירות יבשים ואגוזים ובמרכז הלחם נהוג לשים "גוש" של מרציפן אני לוקחת את המרציפן חותכת אותו לקוביות ומכניסה אותו לבצק יחד עם הפירות ואגוזים. את ה"סטולן" קל לי לאמץ אלי בגלל היותו מלא בפירות יבשים, מאמצת בחום ישירות לחג שלנו ט"ו בשבט שהוא חג הפירות יבשים, היומולדת והאזכרה.


השנה הסטולן שלי הוא הצלחה גדולה מאוד, ואין לכם מושג כמה נסיות היו קודם. השנה בחרתי להכין אותו בתבניות קוגלהוף למרות שהמראה הקלאסי הוא כיכר, התוצאה הייתה כל כך מדהימה שהחלטתי להכניס אותו לבלוג וזאת שיהיה לכל מי שכמוני מחפש מתכון מנצח יוכל בקלות להגיע אל המתכון.

הסטולן אמורה להראות כמו כיכר לחם מלאה באבקת סוכר. אני בחרתי להכין אותה בתבניות קוגלהוף.



המתכון:

ל-2 כיכרות או תבניות קוגלהוף:

סטולן עוגת פירות יבשים

לבצק:

500 גרם קמח רגיל

15 גרם שמרים יבשים

100 גרם סוכר

200 מל חלב

100 גרם חמאה רכה

2 ביצים

1 כפית דבש

גרדה מלימון שלם

לפירות היבשים:

75 גרם צימוקים מושרים במים/קוניאק

75-100 גרם משמשים חתוכים קטן

100 גרם דובדבנים מסוכרים

50 גרם ציטרונדה (הדרים מסוכרים)

150 גרם חצאי שקדים קלויים

150 גרם מרציפן איכותי

חתוך לקוביות גסות.

לציפוי:

חמאה מומסת (כ-50 גרם)

100 גרם אבקת סוכר


אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: שמים את חומרי הבצק בקערת מיקסר לשים כ-12 דקות מניחים להכפלת הנפח, מוסיפים את הפירות ולשים שוב עד שכל הפירות נטמעים בבצק. מעצבים את הבצק או מניחים בתבניות או על מגש ונותנים לבצק לתפוח עד הכפלת הנפח. מחממים תנור ל-180 מעלות, אופים כ-30 דקות תוך כדי שבאמצע מסובבים את התבניות, מכסים את העוגות בנייר כסף וממשיכים לאפות עוד כ- 10 דקות.


מוציאים מהתנור ממתינים כ5-10 דקות מוציאים מהתבניות מורחים חמאה מומסת ומצפים בהמון אבקת סוכר עד שהעוגה לבנה ממש. מצננים את העוגות היטב עוטפים בניר אפייה ומעל ניר כסף וזאת על מנת לשמור אותן לזמן ארוך.




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page